Με συνέπεια και Ανεξάρτητο λόγο Κινούμαστε Δυναμικά

Για ένα Απαλλαγμένο απο κομματικές εξαρτήσεις ΟΕΕ

Για την Αναβάθμιση της Οικονομικής Επιστήμης

Για Επαγελματική Αξιοπρέπεια

Λ. Ρακιντζής: «Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις»

ΡΙΖΙΚΑ ΑΝΤΙΘΕΤΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΜΑΝΙΤΑΚΗ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Λ. Ρακιντζής: «Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις»

Η συγχώνευση προτείνει γραφειοκρατική δομή που αλλοιώνει το χαρακτήρα του γ. επιθεωρητή Δ. Διοίκησης ως μικρής και ευέλικτης υπηρεσίας με επιτελικό ρόλο. Πιστεύω ότι υπάρχει παραπληροφόρηση του υπουργού

Καταργείται στην πράξη ο θεσμός του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης διά της... συγχωνεύσεως. Με το σχέδιο νόμου Μανιτάκη ο γενικός επιθεωρητής -ένας ιδιαίτερα επιτυχημένος θεσμός- συγχωνεύεται με το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης συστήνοντας έναν πολυδαίδαλο οργανισμό, αντί μιας ευέλικτης μονάδας που μέχρι σήμερα παρήγαγε σημαντικά αποτελέσματα στην αποκάλυψη της διαφθοράς στο Δημόσιο.

Οι αλλαγές αυτές βρίσκουν ριζικά αντίθετο τον Λέανδρο Ρακιντζή, ο οποίος κάνει λόγο για σαφή παραπληροφόρηση και αστοχία του Αντώνη Μανιτάκη. Ο κ. Ρακιντζής, στη συνέντευξή του στην «Ε», αναφέρεται και σε μια σημαντική έρευνα που διεξάγεται αυτή την περίοδο και αφορά φαινόμενα εκβιασμών εις βάρος ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ από κυκλώματα που δρουν εκτός και εντός του οργανισμού.

- Κ. Ρακιντζή, εμφανίζεστε κάθετα αντίθετος στη συγχώνευση της υπηρεσίας σας, όπως προωθείται στο σχέδιο νόμου του κ. Μανιτάκη, με αυτή του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Γιατί; Εχει ο κ. Μανιτάκης, πιστεύετε, κρυφές προθέσεις ελέγχου και καθοδήγησης του νέου εκκολαπτόμενου ελεγκτικού Σώματος σε επίπεδο προσώπων ή ρόλου του;

«Η συγχώνευση αυτή δεν θα προσθέσει τίποτα στην αποτελεσματική λειτουργία του ελεγκτικού συστήματος της Δημόσιας Διοίκησης. Αντίθετα, η γραφειοκρατική δομή που προτείνει δημιουργεί μια σειρά από προβλήματα, όπως:

* Αλλοιώνει το χαρακτήρα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ως μικρής και ευέλικτης υπηρεσίας με επιτελικό ρόλο.

* Δυσχεραίνει σημαντικά την παρακολούθηση, το συντονισμό και την αξιολόγηση των ιδιαίτερων Σωμάτων και Υπηρεσιών Επιθεώρησης και Ελέγχου. Σε κάθε περίπτωση, δεν λύνεται και μάλλον επιτείνεται το πρόβλημα της επικάλυψης της δράσης ορισμένων ιδιαίτερων Σωμάτων Επιθεώρησης και Ελέγχου.

* Δυσκολεύει την υλοποίηση του καταρτισθέντος από την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα Οδικού Χάρτη για την καταπολέμηση της διαφθοράς.

»Η συγχώνευση δημιουργεί ενδεχομένως σύγχυση τόσο στη διοίκηση όσο και στους πολίτες, δεδομένου ότι έχει καταξιωθεί στη συνείδηση της κοινής γνώμης ως ανεξάρτητος θεσμός, έξω από τις δομές των υπουργείων.

»Με τη συγχώνευση αυτή, ούτε ο θεσμός του γενικού επιθεωρητή ενισχύεται κατ' ουσίαν ούτε πραγματική εξοικονόμηση πόρων επιτυγχάνεται, καθόσον ιδίου μεγέθους εξοικονόμηση μπορεί να επιτευχθεί διαφορετικά. Εμείς έχουμε προτείνει εναλλακτικά τη διατήρηση του θεσμού και την ενοποίηση ορισμένων Σωμάτων Επιθεώρησης και Ελέγχου σε ένα ενιαίο Σώμα.

»Η πρόταση αυτή θεωρούμε πως αποτελεί την κατάλληλη εναλλακτική λύση, ώστε να επιτευχθεί η μείωση του συνολικού χρόνου και κόστους, η ευκολότερη ομαδοποίηση και τυποποίηση, η ευχερέστερη διενέργεια συνδυασμένων και η αποφυγή ταυτόχρονων επιθεωρήσεων και ελέγχων, η αποτελεσματικότερη αξιολόγηση του έργου των ελεγκτικών μηχανισμών και ο αποτελεσματικότερος συντονισμός τους.

»Δεν μπορώ να κρίνω τις προθέσεις του υπουργού, άλλωστε αυτές κρίνονται εκ του αποτελέσματος, πιστεύω όμως ότι υπάρχει παραπληροφόρηση διότι ο υπουργός μίλησε για συγχώνευση ισότιμων υπηρεσιών, πράγμα αναληθές, καθ' όσον ο γενικός επιθεωρητής είναι υπέρτερος θεσμός, που ελέγχει, αξιολογεί, συντονίζει το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, που είναι μια εκ των υπηρεσιών ελέγχου και συνεπώς πρόκειται περί ανόμοιων καταστάσεων.

»Υστερα από 10 χρόνια επιτυχούς παρουσίας του θεσμού, δεν υφίσταται ουδείς λόγος μετεξέλιξής του και μάλιστα προς τα πίσω. Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις».

- Επί 10 χρόνια λειτουργείτε με πλήρη ανεξαρτησία. Είχατε, όμως, περιπτώσεις που κάποιοι κυβερνητικοί παράγοντες με εύσχημο τρόπο ή ακόμη και απαιτητικό επιχείρησαν να παρεμποδίσουν κάποια έρευνα;

«Ουδέποτε. Αυτό μπορούν να το διαβεβαιώσουν και οι συνεργάτες μου, αλλά κυρίως καταφαίνεται από τα πορίσματά μας. Μπορεί μερικοί να μη συμφωνούν, αλλά κανείς ποτέ δεν τόλμησε να πει ότι είναι αποτέλεσμα παρεμβάσεων».

- Τον περασμένο Φεβρουάριο στείλατε στον κ. Μανιτάκη πάνω από 2.000 ποινικές υποθέσεις με υπόλογους, για ποινικά αδικήματα, δημοσίους υπαλλήλους. Προχώρησε η έρευνα και υπάρχουν αποτελέσματα;

«Πράγματι, έστειλα στον υπουργό στοιχεία που αφορούν ποινικές υποθέσεις υπαλλήλων του Δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, που κοινοποιήθηκαν στο Γραφείο του Γενικού Επιθεωρητή. Οι υποθέσεις αυτές αφορούν την παρέμβασή του προκειμένου να αρχίσει ή να επισπευσθεί η πειθαρχική διαδικασία για τους υπαλλήλους κατά των οποίων ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για ποινικά αδικήματα που αποτελούν ταυτόχρονα και πειθαρχικά παραπτώματα ή εκδόθηκαν για τον ίδιο λόγο παραπεμπτικά βουλεύματα ή καταδικαστικές αποφάσεις, καθώς και να υπενθυμίσει την υποχρέωση θέσης τους σε αργία μετά τη θέσπιση του νόμου 4093/12, όπου αυτό επιβάλλεται.

»Θεωρώ πως τα στοιχεία αυτά θα συντελέσουν στον εντοπισμό του σταδίου στο οποίο ευρίσκεται η διαδικασία του πειθαρχικού τους ελέγχου. Επί του παρόντος τα στοιχεία αυτά διασταυρώνονται από το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης και αναμένω ενδιαφέροντα ευρήματα, μολονότι διαφαίνεται κάποια δυστοκία».

Εκβιασμοί στον ΕΟΠΥΥ

- Την περίοδο αυτή ερευνάτε τον ΕΟΠΥΥ. Υπάρχουν κάποια πρώτα ευρήματα;

«Πρόκειται για ένα πολύ ευαίσθητο κοινωνικά θέμα. Κατόπιν καταγγελίας συνελήφθησαν δύο αλλοδαποί φυσιοθεραπευτές, που εξεβίαζαν ασθενή για να εγκριθεί η μετάβασή του στο εξωτερικό για νοσηλεία. Παραπέμφθηκαν με την αυτόφωρη διαδικασία, προκειμένου να διερευνηθεί εάν είχαν διασυνδέσεις με υπαλλήλους του ΕΟΠΥΥ και ήδη συγκροτήθηκε με εντολή μου μικτό κλιμάκιο ελέγχου. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου και την υποβολή του σχετικού πορίσματος, θα προταθεί η αναμόρφωση ολοκλήρου της διαδικασίας, έτσι ώστε η έγκριση να γίνεται τάχιστα και να αποκλείεται εκμετάλλευση της ανάγκης των ασθενών».

- Η διαφθορά και η φοροδιαφυγή είναι οι δύο πληγές που ακόμη δεν επουλώνονται στη χώρα μας. Δεν αντέχουν οι πολιτικοί ταγοί να συγκρουστούν με κάποια κυκλώματα ή ακόμη και ορισμένοι από αυτούς έχουν λαμβάνειν, καθώς χρηματοδοτούνται από τέτοιους κύκλους;

«Εχει αναφερθεί ότι η διαφθορά στοιχίζει στη χώρα 20.000.000.000 ευρώ ετησίως και η φοροδιαφυγή τα διπλάσια. Σαφώς για την πάταξή τους απαιτείται ισχυρή πολιτική βούληση με αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών. Αλλά χωρίς την ταχεία και αποτελεσματική απόδοση της Δικαιοσύνης και την αποτελεσματική λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών δεν αναμένουμε σημαντική πρόοδο».Καταργείται στην πράξη ο θεσμός του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης διά της... συγχωνεύσεως. Με το σχέδιο νόμου Μανιτάκη ο γενικός επιθεωρητής -ένας ιδιαίτερα επιτυχημένος θεσμός- συγχωνεύεται με το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης συστήνοντας έναν πολυδαίδαλο οργανισμό, αντί μιας ευέλικτης μονάδας που μέχρι σήμερα παρήγαγε σημαντικά αποτελέσματα στην αποκάλυψη της διαφθοράς στο Δημόσιο.

Οι αλλαγές αυτές βρίσκουν ριζικά αντίθετο τον Λέανδρο Ρακιντζή, ο οποίος κάνει λόγο για σαφή παραπληροφόρηση και αστοχία του Αντώνη Μανιτάκη. Ο κ. Ρακιντζής, στη συνέντευξή του στην «Ε», αναφέρεται και σε μια σημαντική έρευνα που διεξάγεται αυτή την περίοδο και αφορά φαινόμενα εκβιασμών εις βάρος ασφαλισμένων του ΕΟΠΥΥ από κυκλώματα που δρουν εκτός και εντός του οργανισμού.

- Κ. Ρακιντζή, εμφανίζεστε κάθετα αντίθετος στη συγχώνευση της υπηρεσίας σας, όπως προωθείται στο σχέδιο νόμου του κ. Μανιτάκη, με αυτή του Σώματος Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης. Γιατί; Εχει ο κ. Μανιτάκης, πιστεύετε, κρυφές προθέσεις ελέγχου και καθοδήγησης του νέου εκκολαπτόμενου ελεγκτικού Σώματος σε επίπεδο προσώπων ή ρόλου του;

«Η συγχώνευση αυτή δεν θα προσθέσει τίποτα στην αποτελεσματική λειτουργία του ελεγκτικού συστήματος της Δημόσιας Διοίκησης. Αντίθετα, η γραφειοκρατική δομή που προτείνει δημιουργεί μια σειρά από προβλήματα, όπως:

* Αλλοιώνει το χαρακτήρα του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης ως μικρής και ευέλικτης υπηρεσίας με επιτελικό ρόλο.

* Δυσχεραίνει σημαντικά την παρακολούθηση, το συντονισμό και την αξιολόγηση των ιδιαίτερων Σωμάτων και Υπηρεσιών Επιθεώρησης και Ελέγχου. Σε κάθε περίπτωση, δεν λύνεται και μάλλον επιτείνεται το πρόβλημα της επικάλυψης της δράσης ορισμένων ιδιαίτερων Σωμάτων Επιθεώρησης και Ελέγχου.

* Δυσκολεύει την υλοποίηση του καταρτισθέντος από την Ομάδα Δράσης για την Ελλάδα Οδικού Χάρτη για την καταπολέμηση της διαφθοράς.

»Η συγχώνευση δημιουργεί ενδεχομένως σύγχυση τόσο στη διοίκηση όσο και στους πολίτες, δεδομένου ότι έχει καταξιωθεί στη συνείδηση της κοινής γνώμης ως ανεξάρτητος θεσμός, έξω από τις δομές των υπουργείων.

»Με τη συγχώνευση αυτή, ούτε ο θεσμός του γενικού επιθεωρητή ενισχύεται κατ' ουσίαν ούτε πραγματική εξοικονόμηση πόρων επιτυγχάνεται, καθόσον ιδίου μεγέθους εξοικονόμηση μπορεί να επιτευχθεί διαφορετικά. Εμείς έχουμε προτείνει εναλλακτικά τη διατήρηση του θεσμού και την ενοποίηση ορισμένων Σωμάτων Επιθεώρησης και Ελέγχου σε ένα ενιαίο Σώμα.

»Η πρόταση αυτή θεωρούμε πως αποτελεί την κατάλληλη εναλλακτική λύση, ώστε να επιτευχθεί η μείωση του συνολικού χρόνου και κόστους, η ευκολότερη ομαδοποίηση και τυποποίηση, η ευχερέστερη διενέργεια συνδυασμένων και η αποφυγή ταυτόχρονων επιθεωρήσεων και ελέγχων, η αποτελεσματικότερη αξιολόγηση του έργου των ελεγκτικών μηχανισμών και ο αποτελεσματικότερος συντονισμός τους.

»Δεν μπορώ να κρίνω τις προθέσεις του υπουργού, άλλωστε αυτές κρίνονται εκ του αποτελέσματος, πιστεύω όμως ότι υπάρχει παραπληροφόρηση διότι ο υπουργός μίλησε για συγχώνευση ισότιμων υπηρεσιών, πράγμα αναληθές, καθ' όσον ο γενικός επιθεωρητής είναι υπέρτερος θεσμός, που ελέγχει, αξιολογεί, συντονίζει το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης, που είναι μια εκ των υπηρεσιών ελέγχου και συνεπώς πρόκειται περί ανόμοιων καταστάσεων.

»Υστερα από 10 χρόνια επιτυχούς παρουσίας του θεσμού, δεν υφίσταται ουδείς λόγος μετεξέλιξής του και μάλιστα προς τα πίσω. Ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις».

- Επί 10 χρόνια λειτουργείτε με πλήρη ανεξαρτησία. Είχατε, όμως, περιπτώσεις που κάποιοι κυβερνητικοί παράγοντες με εύσχημο τρόπο ή ακόμη και απαιτητικό επιχείρησαν να παρεμποδίσουν κάποια έρευνα;

«Ουδέποτε. Αυτό μπορούν να το διαβεβαιώσουν και οι συνεργάτες μου, αλλά κυρίως καταφαίνεται από τα πορίσματά μας. Μπορεί μερικοί να μη συμφωνούν, αλλά κανείς ποτέ δεν τόλμησε να πει ότι είναι αποτέλεσμα παρεμβάσεων».

- Τον περασμένο Φεβρουάριο στείλατε στον κ. Μανιτάκη πάνω από 2.000 ποινικές υποθέσεις με υπόλογους, για ποινικά αδικήματα, δημοσίους υπαλλήλους. Προχώρησε η έρευνα και υπάρχουν αποτελέσματα;

«Πράγματι, έστειλα στον υπουργό στοιχεία που αφορούν ποινικές υποθέσεις υπαλλήλων του Δημόσιου και ευρύτερου δημόσιου τομέα, που κοινοποιήθηκαν στο Γραφείο του Γενικού Επιθεωρητή. Οι υποθέσεις αυτές αφορούν την παρέμβασή του προκειμένου να αρχίσει ή να επισπευσθεί η πειθαρχική διαδικασία για τους υπαλλήλους κατά των οποίων ασκήθηκαν ποινικές διώξεις για ποινικά αδικήματα που αποτελούν ταυτόχρονα και πειθαρχικά παραπτώματα ή εκδόθηκαν για τον ίδιο λόγο παραπεμπτικά βουλεύματα ή καταδικαστικές αποφάσεις, καθώς και να υπενθυμίσει την υποχρέωση θέσης τους σε αργία μετά τη θέσπιση του νόμου 4093/12, όπου αυτό επιβάλλεται.

»Θεωρώ πως τα στοιχεία αυτά θα συντελέσουν στον εντοπισμό του σταδίου στο οποίο ευρίσκεται η διαδικασία του πειθαρχικού τους ελέγχου. Επί του παρόντος τα στοιχεία αυτά διασταυρώνονται από το Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης και αναμένω ενδιαφέροντα ευρήματα, μολονότι διαφαίνεται κάποια δυστοκία».

Εκβιασμοί στον ΕΟΠΥΥ

- Την περίοδο αυτή ερευνάτε τον ΕΟΠΥΥ. Υπάρχουν κάποια πρώτα ευρήματα;

«Πρόκειται για ένα πολύ ευαίσθητο κοινωνικά θέμα. Κατόπιν καταγγελίας συνελήφθησαν δύο αλλοδαποί φυσιοθεραπευτές, που εξεβίαζαν ασθενή για να εγκριθεί η μετάβασή του στο εξωτερικό για νοσηλεία. Παραπέμφθηκαν με την αυτόφωρη διαδικασία, προκειμένου να διερευνηθεί εάν είχαν διασυνδέσεις με υπαλλήλους του ΕΟΠΥΥ και ήδη συγκροτήθηκε με εντολή μου μικτό κλιμάκιο ελέγχου. Μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου και την υποβολή του σχετικού πορίσματος, θα προταθεί η αναμόρφωση ολοκλήρου της διαδικασίας, έτσι ώστε η έγκριση να γίνεται τάχιστα και να αποκλείεται εκμετάλλευση της ανάγκης των ασθενών».

- Η διαφθορά και η φοροδιαφυγή είναι οι δύο πληγές που ακόμη δεν επουλώνονται στη χώρα μας. Δεν αντέχουν οι πολιτικοί ταγοί να συγκρουστούν με κάποια κυκλώματα ή ακόμη και ορισμένοι από αυτούς έχουν λαμβάνειν, καθώς χρηματοδοτούνται από τέτοιους κύκλους;

«Εχει αναφερθεί ότι η διαφθορά στοιχίζει στη χώρα 20.000.000.000 ευρώ ετησίως και η φοροδιαφυγή τα διπλάσια. Σαφώς για την πάταξή τους απαιτείται ισχυρή πολιτική βούληση με αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών. Αλλά χωρίς την ταχεία και αποτελεσματική απόδοση της Δικαιοσύνης και την αποτελεσματική λειτουργία των ελεγκτικών μηχανισμών δεν αναμένουμε σημαντική πρόοδο».

www.enet.gr


Σχολιάστε εδώ

για να σχολιάσετε το παραπάνω θέμα πρέπει να εισέλθετε


x

Τι θέλετε να αναζητήσετε;